Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.04.2013 16:18 - Боядисване на железопътни модели.
Автор: railwaymodel Категория: Хоби   
Прочетен: 13251 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 15.04.2013 16:20


 Боядисване на железопътни модели - І-ва част.

Малко теория на цветовете. 
(допълващи се цветове)

 В нашия вид моделизъм (както впрочем и в останалите моделни хобита) не малка роля играе и достоверното оцветяване на моделите. За да знаете  как по-лесно да го правите, трябва да имате и малка теоретична подготовка, която ще ви предпазва от елементарни грешки.

Да започнем с устройство на зрението ни, за да се разберат някои  основни термини, използвани на теория и практика в средите на...оцветителите.

Първичните (основни) цветове, или по известни с популярното название „RGB“,  което е абрувиатура от имената им на английски език. Тази абревиатура се ползва освен това и в информационните технологии, телевизията, цифровата фотография и още доста области.

По същество човешкото зрение се дължи на специални рецептори – нервни окончания с формата на колбички, намиращи се в дъното на нашите очи. Тези колбички са фоточувствителни към фотоните на светлината в три първични цвята:

-         за едни от тях максимумът на абсорбционната крива е при 560 nm (червена светлина) като nm е „нанометра“ – единица за измерване дължината на светлинната вълна, като част от електромагнитните вълни във вселената, част от които е и светлината.

-         за други – при 530 nm (зелена светлина),

-         а за трети – при 420 nm (синя светлина).

Това е и обективната основа за избора на червения, зеления и синия цвят като основни, при избора на модела RGВ. Така, когато в окото влизат едновременно червена, зелена и синя светлини, при определено съотношение между техните яркост и наситеност, след обработката на сигналите мозъкът формира възприятие за бяла светлина.

Недостатък на RGВ-модела е, че няма такава комбинация от основните цветове, която предизвиква възприятие за чер цвят. В този случай черното е отсъствие на каквато и да е светлина, попадаща в окото.

         За образуването на черен цвят по друг начин, ще научите повече и в постта където обясняваме основни принципи при фотографиране на модели и приложението на тъй наречения СMYK-модел, в следствие възприемането на отразена светлина.

image

Още едно основно правило е невъзможността да получите някои от трите основни цвята чрез смесване от други. За това те се наричат и основни.

Второстепенни цветове са резултат от всеки един от трите цвята, които са  неразлагаеми, а те на свой ред смесени в равни пропорции водят до образуването на другите второстепенни цветове . Това са добре известните ни жълт, светло син (циан) и лилав (магента).

image


Третични цветове могат да бъдат формирани чрез смесване на основен цвят и второстепенен цвят. Можете да получите безкрайно много третични цветове . цветове са резултат  от смес на равни части от два основни цвята.По този начин се получават  следващите три цвята: лилав, зелен и  оранжев.

image


Сложните или допълнителни цветове са междинно звено, между прост цвят и някои от основните такива, като те  са резултат от смесването на прост цвят с един или два от основните цветове.

Например : червено / оранжево, синьо / зелено червено / лилаво.

image


Други три признаци характеризиращи всички цветове, независимо да ли са прости или сложни и т.н, са следните:

            Тоналност на цветовете (Hue)това е сравнителното приближаване в цветовата палитра на по-светли или по-тъмни градации на един и същи цвят. Практически различните тонове са безкрайното число на нюансите. Човешкото око е най-чувствително към различните тонове на сивия цвят и може да различи до 56 000 различни тона на сивото (градации). При останалите цветове положението не е толкова ...чувствително, но все пак това е една великолепна възможност за визуализация красотата в нашия свят и в частност  - възможността на нашите очи, да видим тази красота.

 

image


Сатурацията (Saturation) е термина с който се означава наситеността  на даден цвят. Колкото по наситен е един цвят, толкова е по ярък и обратното – малка наситеност води до „пастелни“ цветове. Наситеността им пряко влияе не само на визията но и на психологическата картина. Яркостта (или интензитета) на даден цвят определено не носи успокоението което внася  пастелните нюанси на същия.

image


Яркост (Brightness) е още един признак който е определя психологическото въздействие на цветовете. За да покажем този признак ще прибегнем да показване и сравняване на трите признака с помощта на компютрите:

               а) Определяне на тоналността.      

 

image


             
б) Определяне наситеността.         

image 



              в)
Определяне на яркостта.

image

 

Нюанс на даден цвят се определя от количеството добавяне на преобладаващия го съставящ такъв. Например ако към лилавото което вече има известно количество червен цвят, продължите да добавяте червено, то постепенно ще се прелее към тъй нареченото „пурпурно“. А ако добавите повече син цвят, който също присъства в него, ще „отидете“ повече към виолетово.


image

         Сега след като се запознахте с основните съвети които да ползвате при смесването на боите, трябва да отбележим и практически правила. Те са само няколко и лесно ще ги запомните.

1.       Никога не смесвайте цялото количество боя с която разполагате, еспериментирайки за получаването на определен цвят. Това се прави само след окончателния избор, и то само когато имате за цел многократно боядисване (или няколко модела) с абсолютно еднакъв цвят.

2.      Никога не смесвайте бои от различни фирми-производителки. Всяка фирма си има свой рецептурник, който я отличава от другите. Смесването на различни рецепти, рядко води до положителни резултати.

3.      Никога не разреждайте боите, с разстворители различни от препоръчани на фирмата производител за даден вид боя. Все пак по-опитните моделисти го правят, но след многократни опити в малки количества. Ако нямате натрупан опит, най-добрия случай да се сдобиете с пресечена боя, която не става за нищо.

4.      Никога не смесвайте бои от различни видове, пък било те и от една и съща фирма производител. Например алкидни емайл лакове с акрилни и т.н. Всеки вид боя има различна структура и основа на която е изпълнена рецептата и. При смесването на такива бои получените резултати са с изключително съмнителен характер. Същото важи дори за бои от един и същи вид но с различна консистенция – „мат“, „сатен“ и „гланц“.

5.      За натрупването на бояджиски опит, правете всякакви експерименти, но с много малки количесва боя, разредители и т.н. Когато получите идеалния резултат и сте сигурен, че боята не е пресечена, няма лесно да се люпи и няма да повреди бояджиските ви инструменти, едва тогава еспериментирайте с боядисване, но не върху модел разбира се , а на парче от еспериментална пластмаса или дори бяла кофичка от кисело мляко. Това се прави с цел предпазване на боите, инструментите и най-вече на моделите ви от повреждане.

 

     Това са само няколко практически съвета, които ще ви помогнат за една по-висока стъпка в нашия моделизъм – самостоятелно боядисване на моделите ни. Очаквайте в следващата част справочни списъци на основните бои и фирми за тях, които са добили популярност у нас сред моделистките среди, както и тяхната номерация по RAL и FS, за различните епохи и администрации в моделизма.

J J J

 

--->натисни тук за НАЧАЛО на блога натисни тук за 
СЪДЪРЖАНИЕ НА БЛОГА



Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: railwaymodel
Категория: Хоби
Прочетен: 378125
Постинги: 44
Коментари: 16
Гласове: 181
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031